Kørelisten er tom
Brug søgefelterne til at finde borgere
Søgeresultatet kan max. give 20 borgere
Tryk på en borger for at tilføje til din liste.
Nulstilling vil slette alle de oplysninger app'en har gemt lokalt på denne enhed, dvs. alle data om borgere samt evt. nuværende bruger log ind. Oplysninger der allerede er gemt centralt vil ikke blive berørt.
Bekræft venligst nulstilling ved at trykke på knappen Nulstil til højre foroven, eller fortryd ved at trykke på knappen Fortryd for oven til venstre.
Brug søgefelterne til at finde borgere
Tryk på en borger for at tilføje eller fjerne fra din liste. Tryk på blyanten til højre for at rette stamdata.
Appetit | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Borger har ændret appetit | Vær nysgerrig på årsagen til manglende/øget appetit. |
Borger har nedsat appetit, er småtspisende eller spiser få store måltider |
Opfordre til hyppige små måltider (5-6 måltider dagligt).
Overvej: Portionsstørrelse, anretning, kalorieindhold. |
Borger springer morgenmaden over |
Opmærksomhed på at større måltider ikke er tæt placeret og udnyt døgnets vågne timer.
Tilbyd fx et måltid inden morgenmaden, prøv med: |
Borger med nedsat appetit og spiser alene |
Undersøg om der fx findes lokale spisefællesskaber.
Hvis borgere i eget hjem, der er visiteret til Madservice, ønsker at spise på et plejecenter se retningslinje ”Madservice for borgere i eget hjem på plejecentre” i MyMedCard. Fællesskabsklippekortet kan også anvendes. |
Borger har nedsat appetit og ryger |
Undersøg om borger ønsker rygestop, da rygning påvirker appetitten negativt.
Kontakt Center for Sundhedsfremme som har forskellige rygestoptilbud. |
Maden er visuel kedelig med brune og grålige farver | Gør maden visuelt tiltrækkende med fristende fødevarer og pynt. |
Væskeindtag | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Mistanke om at borger ikke drikker sufficient/begyndende dehydreret |
Vær nysgerrig på årsagen til manglende indgift, fx: *Igangsæt væskeregistrering hvis muligt. Væskeskemaet ligger under ”Nexus dokumentationsskemaer” i MyMedCard. *SSA kan opstarte væskeregistreringsskema og samtidig kontakte Sygeplejen via advis eller træffetid. Sygeplejen vurderer borgeren, opretter/udfylder en helbredstilstand, visiterer en indsats, laver indsatsmål og handlingsanvisning samt lægger en plan for opfølgning. Sygeplejen kan bede SSA om at evaluere væskeregistreringen efter 2-3 dage. På kommende Træffetidsmøde følges der op på helbredstilstanden. |
Ældre med god appetit | Ældre med lille appetit | |
---|---|---|
Vågner: | 1 *glas vand | 1 glas vand |
Morgenmad: | 1 glas skummet/minimælk og 1 kop kaffe eller te | 1 glas sødmælk** og 1 kop kaffe eller te |
Formiddag: | 1 glas vand og 1 glas juice | 1 glas juice og 1 glas energi/proteindrik*** |
Frokost: | 1 glas kærnemælk eller skummet/minimælk | 1 glas sødmælk eller kærnemælk med piskefløde |
Eftermiddag: | 1 glas vand eller juice og 1 kop kaffe eller te | 1 glas energi/proteindrik og en kop kaffe eller te |
Middag: | 1 glas øl eller vin**** eller mælk | 1 glas øl eller vin eller sødmælk |
Aften: | 1 glas vand og 1 kop kaffe eller te | 1 glas energi/proteindrik og 1 kop kaffe eller te |
Vægttab | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Ved mistanke om vægttab eller ved vægttab på > 1 kg. hos borger, der systematisk vejes 1 x måned. |
Ved vægttab på 1 kg. kontrolvejes borger efter 3 dage. Hvis denne fortsat viser vægttab på > 1 kg. i forhold til normalvægt
*kontaktes Sygeplejen for vægtmåling 1/uge.
Ved vægttab på > 1 kg. *kontakt Sygeplejen for vægtmåling 1/uge. *Plejepersonale kontakter Sygeplejen via advis eller til træffetid. Sygeplejen vurderer borgeren, opretter/udfylder en helbredstilstand, visiterer en indsats, laver indsatsmål og handlingsanvisning samt lægger en plan for opfølgning. På næst komne Træffetidsmøde følges der op på helbredstilstanden. Vær nysgerrig på årsagen til manglende/øget appetit. For faglig sparring eller hjemmebesøg: Hjemmeplejen: Send advis til: diætist – ældreområdet Plejecentre: Send advis til: Kostfaglig konsulent |
Borger taber sig i vægt pga. kendt sygdom eller nedsat appetit med kendt årsag. |
Diætist eller kostfagligkonsulent kan igangsætte kostregistrering. Ernæring, kostregistreringsskemaet ligger i MyMedCard.
Hjemmeplejen: Send advis til: diætist – ældreområdet Plejecentre: Send advis til: Kostfaglig konsulent |
Synkebesvær | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Synkebesvær kan optræde i forskellige grader fra let til svær |
Læs også retningslinje ”Ernæring dysfagi retningslinje for indsatser” i MyMedCard.
Kontakt en ergoterapeut ved Træning og Rehabilitering hurtigst muligt på advis eller på telefon for at få foretaget klinisk undersøgelse. Det vil som udgangspunkt være den ergoterapeut, som er tilknyttet det pågældende. |
Kvalme | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Borger har kvalme |
Vær nysgerrig på årsagen til kvalme.
Den ældre kan lindre sin kvalme ved fx at: Ved fortsat kvalme kontakt SSA/Sygeplejen. |
Tandstatus | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Borger har gener fra tænder eller tandprotese |
For mere information se ”Tandpleje, tjekliste til årlig opfølgning på fortsat fokus på” i MyMedCard.
Kontakt borgers tandlæge. |
Køleskabet | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Borger har gammel mad i køleskabet eller køleskabet er overfyldt |
Vær nysgerrig på årsagen. Inddrag borgeren. Spørg om I sammen skal se på indholdet i køleskabet, måske der er noget, der skal kasseres. Borger skal samtykke inden mad evt. kasseres. Vurderes at borger har brug for visiteret ydelse til hjælp med at få styr på køleskabet kontakt Visitationen. |
Køleskabet er tomt |
Undersøg om borgeren har pårørende som kan hjælpe med indkøb, hvis borgeren ikke selv kan komme til købmanden.
Vurderes at borger har brug for hjælp til indkøb eller bestilling af varer kontakt Visitationen for ydelsen. |
Til småtspisende ældre | Til ældre der skal tabe sig |
---|---|
Mælk og mejeri produkter med højt fedtindhold (fx ost, fløde og sødmælk) | Mælk og mejeri produkter med lavt fedtindhold (fx Cheasy ost, skummet- og kærnemælk) |
Kød, pålæg (leverpostej og rullepølse), æg og fisk (sild) med højt fedtindhold | Kød, pålæg og fisk med lavt fedtindhold. Højest 10% fedt. |
Mayonnaisesalater (æggesalat, makrelsalat, russisksalat mm.) | |
Smør, mayonnaise, remoulade, olie og lign | Vælg plantefedt og flydende margarine |
Desserter (citronfromage, chokolademousse, Protino dessert mm.) | Frisk fugt og grønsager (gnave gulerødder) |
Kalorierige drikkevarer (f.eks. sødmælk, kakaomælk, koldskål, Protino drik, frugtjuice og sodavand) | Vand og sukkerfri sodavand/saftevand |
Spises maden | |
---|---|
Opmærksomheder | Konkrete handlinger og information |
Borger levner på tallerkenen eller spiser ikke maden. |
Anret mindre portioner men vær opmærksom på kalorier indholdet og opfordre til mellemmåltider.
Vær nysgerrig på årsagen, fx: For vurdering om behov for anden kostkonsistens kontakt ergoterapeut. Har hjemmeboende borger brug for diæt ”kost til småtspisende” kontakt Visitationen. Har borger i plejebolig brug for ”kost til småtspisende” bestilles det direkte ved Det Danske Madhus. For faglig sparring eller hjemmebesøg: Hjemmeplejen: Send advis til: diætist – ældreområdet Plejecentre: Send advis til: Kostfaglig konsulent |
Det er svært for borger at bruge bestik og glas |
Vær nysgerrig på årsagen.
Har borger brug for vejledning i optimal service, siddestilling m.v. kontakt ergoterapeut. |
Dårlig lugt i lokalet | Spørg ind til om det kunne være en mulighed at lufte ud inden måltidet. |